Logo Weekend van de Klant - Weekend du Client

Tips om het Weekend van de Klant een extra groot succes te maken

Doe je met jouw stad of gemeente mee aan het Weekend van de Klant? We helpen je graag op weg om het maximale uit het weekend te halen.

Hieronder vind je tal van (communicatie)tips die het Weekend van de Klant in jouw stad of gemeente leven inblazen.

Veel succes!

Activeer je stad of gemeete tijdens het Weekend van de Klant

  • Link het Weekend van de Klant aan een ander lokaal event. Zo bundel je krachten en vergroot je de visibiliteit voor de events. Denk hierbij aan een artiestenparcours, een braderie of volksfeesten.
  • Betrek de culturele instellingen en toeristische trekpleisters van jouw regio bij het evenement. Zo spreek je een breder publiek aan: zowel dagjestoeristen, als cultuurliefhebbers en shoppers.
  • Werk samen met de verenigingen van handelaren en andere tussenpersonen:
    • Organiseer een bijeenkomst om het project voor te stellen en luister naar hun verwachtingen.
    • Wijs plaatselijke contactpersonen aan die je mee helpen om info te verspreiden en vragen kunnen verzamelen.
    • Stel voor om alles te centraliseren.
  • Organiseer een wedstrijd waarbij je jouw handelaars activeert. Dat maakt het voor hen extra interessant om over het event te praten en info te verspreiden. Denk hierbij aan een wedstrijd waarbij consumenten cadeaubonnen kunnen winnen van deelnemende handelaars.
  • Stel een gericht communicatieplan op richting handelaars en het grote publiek. Definieer hierbij duidelijk je kernboodschappen.
    • Kernboodschap richting handelaars: Schrijf je gratis in voor het Weekend van de Klant! We nemen we hieraan deel om elke handelaar in ons centrum te promoten.
    • Kernboodschap richting het grote publiek: Neem deel aan het Weekend van de Klant in jouw buurt en ontdek wat jouw favoriete winkels in petto hebben.
  • Heb je cadeaucheques of bonnen specifiek voor handelaars in jouw stad of gemeente? Het Weekend van de Klant is de ideale gelegenheid om het gebruik ervan te stimuleren, zowel bij handelaars als bij consumenten.
  • Bezoek je handelaars met een delegatie. Het is hét moment om hen op een gemoedelijke manier te ontmoeten en poolshoogte te nemen.
  • Soigneer je handelaars. Denk aan een aperomoment op zaterdagavond of een lanceringsontbijt.

Communiceer over je deelname

Online

  • Maak een Facebook event aan gelinkt aan de pagina van je stad of gemeente. Deel dit event met partners die de info mee kunnen helpen verspreiden.
  • Activeer influencers actief op Instagram & Tiktok in je stad.
  • Publiceer het event op lokale eventagenda’s zoals uitinvlaanderen.be en wattedoen.be.
  • Voeg het event toe aan de agendarubriek op de website van de stad/gemeente.
  • Nodig de inwoners van je stad/gemeente uit om langs te komen. Dit kan via mail, maar ook via de post.
  • Breng tijdens het Weekend van de Klant live verslaggeving uit op je sociale media kanalen.
  • Hier is gratis Weekend van de Klant materiaal om te gebruiken

Print

  • Publiceer een artikel in de publicaties van je stad/gemeente.
  • Werk een partnerschap uit met de lokale pers.
  • Reserveer een paar advertentie-bijlagen in de kranten of tijdschriften die het meest gelezen worden in jouw buurt.

In de straten

  • Hang affiches over het weekend op in scholen, gemeente- en stadhuizen, het toerismebureau of op andere plaatsen waar mensen langskomen.
  • Activeer je stads- en gemeente-ambassadeurs. Vraag hen om het event te delen in hun netwerk.
  • Heb je promotiemateriaal nodig? Neem een kijkje in de webshop van Weekend van de Klant, daar kan je beachflags, straatbanners en ballonnen bestellen.

Enkele animatie-ideetjes voor in jouw centrum

  • Doe beroep op circus-, kunst- en muziekscholen en academies, enz. om een show of muziekanimaties te organiseren.
  • Informeer je shoppers tijdens het weekend over de activiteiten via straatstickers, affiches of straatentertainers.
  • Organiseer een schattenjacht in de deelnemende handelaars.
  • Zet een “kinderdorp” neer, ideaal voor jonge gezinnen. Denk hierbij aan springkastelen, grime, een spelletjeshoek,…
  • Denk ook aan het gastronomische en culinaire aanbod: ontwikkel een tastingroute, organiseer een barbecue of breng partijen samen voor een foodpairing.
  • Huur een photobooth, zo gaat iedereen naar huis met een leuk aandenken.
  • Wil je een smalle winkelstraat in de kijker zetten? Rol een (rode) loper uit, of decoreer de straten met bloemen.
  • Soigneer je handelaars. Denk aan een aperomoment op zaterdagavond of een lanceringsontbijt.

Meer informatie nodig?

Neem contact op met ons team!