Stad
NL > Stad > Nieuws

02-06-2017

Unizo en Comeos lanceren samen initiatief om shoppers terug te lokken


Belgen shoppen al voor zes miljard euro in het buitenland, en dat blijft maar stijgen. Dominique Michel van handelaarsorganisatie Comeos en Unizo-topman Karel Van Eetvelt zien het met lede ogen aan. Daarom slaan ze de handen in elkaar en lanceren ze alvast een gezamenlijk initiatief: een ‘Weekend van de Klant’.

“Ja, dit is historisch”, zegt Karel Van Eetvelt. “Het is de allereerste keer dat we samen een gesprek met een journalist hebben. En dat is broodnodig, want onze handelaars hebben het niet gemakkelijk.” Karel Van Eetvelt en Dominique Michel zijn bezorgd. Michel heeft berekend dat Belgen nu al voor zes miljard euro in het buitenland shoppen. Drie miljard doordat we over de grens massaal zaken als drinkwater inslaan door de hoge Belgische taksen. En nog eens drie miljard bij buitenlandse websites. “Drie jaar geleden ging een derde van de internetverkoop naar het buitenland. Nu is dat al de helft, straks wordt dat twee derde”, zegt Michel. En dus is het tijd voor actie.

Weekend shoppen
Een eerste gezamenlijk initiatief is het ‘Weekend van de Klant’, een samengaan van de ‘Dag van de Klant’ die Unizo de laatste zaterdag van september houdt, en de ‘Sunday Shopday’ die Comeos de eerste zondag van oktober organiseert. Doordat 1 oktober een zondag is, vallen beide dit jaar samen. Daarom beslisten beide organisaties er voortaan één weekend van te maken. “Om te tonen hoe belangrijk winkels zijn, want zonder ons zijn de steden maar een dooie boel”, zegt Michel. Niet alle zelfstandigen zijn fan van dergelijke winkelzondagen. “Ik begrijp dat”, reageert Karel Van Eetvelt. “Maar wij willen het signaal geven dat onze handelaars niet de conservatieven zijn waarvoor ze soms worden afgeschilderd. Als blijkt dat hun klanten op zondag willen shoppen, dan passen we ons aan waar mogelijk.” Met het initiatief willen de twee shoppen in eigen land niet alleen aantrekkelijker maken voor de klant, maar ook voor de Belgische werkgelegenheid. “Want online en in het buitenland shoppen, brengt geen jobs naar hier.”

Te veel regels
Tot slot willen ze de politiek aanspreken. Want volgens het duo heeft ons land dringend flexibelere regels nodig. “België is het meest gereglementeerde land van de westerse wereld op handelsgebied. De consument verandert steeds sneller, dus moeten de winkels dat ook kunnen. Maar nu duurt het soms vijf of tien jaar om een vergunning te krijgen om een winkel 500 meter te verhuizen.” Van Eetvelt knikt. “Wat we nodig hebben, is een globale visie op het winkellandschap. Daar willen we samen voor strijden.”